همانطور که در پست قبلی اشاره شد تنها در نظر گرفتن یک فاکتور برای برآورد امتیاز داستان کافی نیست و ما باید تمام جوانب پروژه را در نظر بگیریم تا به بهترین برآورد ممکن دست یابیم.

پس امتیازهای داستان علاوه بر زمان، نماینده میزان تلاش برای ارائه آیتم مورد نظر نیز هست.یک پیش بینی از تلاش مورد نیاز میتواند از ریسک ، عدم اطمینان و پیچیدگی تأثیر پذیرد.

مثالی برای درک بهتر امتیاز داستان

قبلا مثالی از دویدن زدم که این موضوع را بیشتر روشن میساخت. حال مثالی مشابه میزنم. فرض کنید من و شما میخواهیم به سمت یک ساختمان قدم بزنیم، ما هر دو توافق میکنیم که این کار به اندازه “یک امتیاز قدم” تلاش نیاز دارد. این موضوع نه به معنای یک دقیقه و یا یک متر است. ما تنها نامی نسبی به عنوان امتیاز قدم به آن دادیم. ما میتوانستیم امتیاز ۲ یا ۱۰ یا حتی ۱۰۰ به آن بدهیم.

اما چیزی که این امتیاز را مطلوب میسازد این است که ما هر دو با این تخمین موافقیم، حال ممکن است این یک امتیاز قدم برای من یک ساعت طول بکشد ولی برای شما بیش از ۳۰ دقیقه نباشد. مسلما امکان دارد که یکی از ما بسیار سریع تر به آن مکان برسد، با این حال با اسفاده از امتیاز قدم ما توانستیم به توافق در میزان تخمین برسیم.

سپس ما به ساختمان سوم نگاه میکنیم و هر دو تخمین میزنیم که ۲ امتیاز قدم نیاز است تا به آن ساختمان برسیم و این یعنی هر دو فکر میکنیم که این بار دو برار زمان قبل طول خواهد کشید تا به آن برسیم و این مفهوم امتیاز داستان است.

حال ساختمان دیگری انتخاب میکنیم. اما این ساختمان از نظر مسافت با ساختمان دو امتیازی قبل برابر است. پس ما تصمیم به دادن امتیاز دو به این ساختمان میکنیم. اما این مسیر این ساختمان تنها یک راه باریک است و اطراف آن هیچ مسیر دیگری وجود ندارد مثلا بیاید فرض کنیم که با مواد مذاب پر شده است.

این مسیر به اندازه ای باریک است که ما باید با دقت بسیار زیاد از آن بگذریم و نباید اشتباهی کنیم و یک اشتباه یعنی افتادن ما داخل مواد مذاب.

هرچند که این ساختمان جدید از نظر مسافتی با امتیاز دو برابری میکند، اما باید امتیاز بالاتری به آن اختصاص
داد چرا که حرکت به سمت آن شامل پیچیدگی های بیشتری است.

تا زمانی که محتاط باشیم ریسک خاصی در مسیر حرکت وجود ندارد، اما مطمئن هستیم که در مسیر جدید بسیار آهسته تر و با دقت بیشتر گام برمیداریم و امتیاز ۴ را به این مسافت میدهیم. منطقی است نه؟
پیچیدگیاضافی مسیر جدید تأثیر خود را در پیش بینی ما و امتیاز داده شده نشان داد.

پیچیدگی تأثیر مسلمی بر برآورد ما دارد، اما تنها پیچیدگی هایی که در میزان تلاش برای انجام کار تأثیرگذارند. مثلا قدم زدن به سمت ساختمان اول در حال آواز خواندن ممکن است به نظر پیچیده تر بیاید اما پیچیدگی اضافی ناشی از آواز خواندن بر زمان رسیدن ما به آنجا تأثیری نخواهد گذاشت، پس تخمین ما در این مورد همان یک امتیاز خواهد ماند.

ریسک و عدم اطمینان نیز به صورت مشابه محاسبه میشوند. مثلا ساختمان چهارمی را تصور کنید که در مسیر آن باید از خط قطار عبور کنیم و زمان عبور قطارها غیر قابل پیش بینی است. ما ممکن است یک بار در امتیاز دو به آنجا برسیم و بار دیگر در امتیاز چهار، پس به صورت میانگین برآورد میکنیم و ممکن است امتیاز سه را به آن بدهیم.

پس امتیاز داستان درباره زمان است اما به صورت تلاشی که برای انجام کار نیاز است. چرا که نیاز مخاطبان ما به همین فاکتور است و کسی در میان رؤسا و مشتریان به میزان پیچیدگی و سختی کار و تلاش ما توجهی نمیکند.

امیدوارم این مطلب مفهوم امتیاز داستان را برای شما بیش از پیش روشن کرده باشد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *