همان طور که اشاره شد مدل آبشاری دارای مزایا و معایبی است که در این مطلب میخواهم به آن ها اشاره کنم. بهترین پروژه ها برای مدیریت با مدل آبشاری پروژه های ساده و بدون تغییر هستند.
ذات خطی و تغییر ناپذیر این مدل مدیریت این نوع پروژه ها را ساده میکند و اجازه ارائه مستندات عمیق و جزئی را به ما می دهد.

در زیر مزایای این مدل را شرح داده و بررسی می کنیم:

• سادگی در استفاده و مدیریت: مدل آبشاری از یک الگوی تکراری برای هر پروژه استفاده میکند و این الگو استفاده و درک این مدل را بسیار ساده میکند. تیم نیازی به دانش قبلی و یا تمرین پیش از استفاده از مدل آبشاری نخواهد داشت. مدل آبشاری یک مدل ثابت و تغییر ناپذیر است. هر فاز دارای دستاوردها و بازبینی های خاص خود است و این مطلب مدیریت و کنترل را بسیار ساده میسازد.

• نظم اجباری است: هر فاز در مدل آبشاری یک نقطه آغاز و پایان دارد و در میان گذاشتن فرآیند با سهامداران و مشتریان را ساده میسازد. به وسیله تمرکز بر نیازها و طراحی پیش از نوشتن کد، تیم میتواند ریسک گذشتن از محدودیت های زمانی(Deadline) را کاهش دهد.

• نیاز به رویکردی که به خوبی مستندسازی شده: مدل آبشاری برای هر فاز نیاز به مستندسازی دارد که به درک بهتر از منطق پنهان در پشت کدهای نوشته شده و آزمایشات انجام شده می انجامد. همچنین یک سرنخ مستند شده از فاز به جا میگذارد تا در صورت نیاز برای پروژه های آتی به آن ها مراجعه شود و یا اگر سهامداران نیاز به جزئیات بیشتری در مورد یک فاز خاص داشتند

در اختیار آنان قرار گیرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *