بررسی کامل مدیریت پروژه چابک

در این قسمت میخواهم به مقایسه روش های مدیریت نوین و روش سنتی آبشاری بپردازم و تمام این رویکردها را با هم مقایسه و بررسی خواهم کرد.البته به دلیل حجم بسیار بالای این مطلب از پست آن به صورت یکجا ممانعت میکنم و این مطالب را به صورت پست های داستانی برای شما عزیزان آماده میکنم تا از خستگی شما نیز کاسته شود. در طول یک پروژه شما صدها تصمیم اتخاذ خواهید کرد و یکی از اولین و مهمترین تصمیماتی که باید اتخاذ شود انتخاب یک روش مناسب برای اجرای پروژه میباشد.

رویکردهایی از مدیریت پروژه چابک گرفته تا اسکرام ، کانبان و حتی آبشاری، انتخاب های متنوعی پیش روی شماست. برخی مانند اسکرام، یک روش سخت گیرانه و ساختار یافته را دنبال میکنند. برخی دیگر مانند کانبان، بسیار ساده تر معرفی و اجرا میشوند. هر یک از آنها مزایا و معایبی دارند، پس چگونه باید تصمیم به اتخاذ یکی از آن ها گرفت؟

در این مقاله تمام این تفاوت ها را در نظر خواهیم گرفت و به مقایسه میان آن ها خواهیم پرداخت. در مورد نقاط قوت و ضعف هر یک و موارد مناسب استفاده از هر یک را معرفی خواهیم کرد

رویکرد مدیریت چابک چیست

توسعه نرم افزاری چابک بر پایه یک رویکرد افزایشی و تکراری است. به جای برنامه ریزی عمیق و جزئی در ابتدای پروژه، روش های چابک نسبت به تغییرات نیازها در طول اجرای پروژه بلا مانع است و حتی دریافت بازخورد مکرر از طرف کاربران نهایی را تشویق میکند. تیم های متقابل بر روی تکرار یک محصول در طول یک دوره کاری کار میکنند و این کار در یک بانک اطلاعاتی سازماندهی میشود که این بانک اطلاعاتی با توجه به ارزش های تجارت مورد نظر و یا ارزش های مشتری اولویت بندی میشوند. هدف هر چرخه تکرار نیز تولید یک محصول کارآمد است.

در روش های چابک، رهبری تیم اعضا را به همکاری، مسئولیت پذیری و ارتباط مستقیم اعضا تشویق میکند. سهامداران کسب و کار و توسعه دهندگان باید در کنار هم کار کنند تا محصول نهایی کاملا با نیازهای مشتری و اهداف سازمان منطبق باشد.

روش چابک به هر فرآیندی که با متدهای آن هماهنگ باشد اشاره دارد. در فوریه سال ۲۰۰۱ ، هفده توسعه دهنده نرم افزار در یوتا ملاقات کردند تا در مورد روش های توسعه سبک به بحث بپردازند. آن ها بیانیه ی توسعه نرم افزاری چابک را انتشار دادند، که “چگونگی یافتن روش های بهتر توسعه نرم افزاری توسط آن و کمک به دیگران برای انجام آن” را پوشش میداد و شامل ۱۲ اصل مهم بود. بیانیه چابک یک تضاد دراماتیک با روش سنتی راهنمای دانشنامه مدیران پروژه (PMBOK) و استانداردهای آن داشت.

در ادامه مطالب با ما همراه با شید تا به توضیح کامل اصول مدیریت چابک و مزایا و معایب روش مدیریت پروژه چابک بپردازیم

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *