تفاوت ها و تشابهات

میشود تفاوت های این دو روش را در دو جمله کوتاه خلاصه کرد: یک روش سفت و سخت در مقابل روشی کاملا انعطاف پذیر. مدل آبشاری پروسه بسیار سختگیرانه تری دارد، در مقابل مدل چابک بسیار منعطف بوده و بر بهبود مستمر تمرکز دارد. در اینجا تفاوت های این دو متدولوژی را به تفصیل شرح میدهیم:

• مدل آبشاری(Waterfall) یک مدل ساختاریافته است که در آن شما تا زمانی که فاز پیشین به پایان نرسیده باشد نمیتوانید فاز جدیدی را آغاز کنید. در مقابل، مدیریت چابک (Agile) یک رویه منعطف است که به شما این امکان را میدهد تا هر طور که مایلید پروژه را اجرا نمایید.

• مدل آبشاری به صورت متوالی و پی در پی اجرا میشود ولی مدل چابک یک فرآیند خطی را اجرا نمیکند.

• پروژه های آبشاری به طور معمول شامل الزامات تعریف شده برای پیشرفت پروژه هستند در حالی که در پروژه های چابک انتظار میرود که الزامات در طول پروژه تغییر کنند و بهبود یابند.

• در پروژه های آبشاری، شما نمیتوانید اقداماتی را که در مراحل قبل انجام داده اید تغییر دهید، در حالی که مدل چابک با این نوع تغییرات بسیار انطباق پذیر است.

در مقایسه روش های چابک و آبشاری تشابهات قابل توجهی میان این دو متدولوژی وجود ندارد؛ در حقیقت مدیریت چابک طراحی شده است تا بر خلاف مدیریت آبشاری عمل کند. هدف هر دو متد ارائه سریع محصول به روشی بهینه است.

موارد استفاده از متدهای آبشاری و چابک
بنا به پیشنهاد سایت اسمارت شیت شما میتوانید در موارد زیر از متدولوژی آبشاری استفاده کنید:

• زمانی که شما انتظار تغییرات در رویه پروژه در طولانی مدت نداشته باشید و با قراردادهایی با هزینه های ثابت کار کنید.

• پروژه بسیار ساده بوده یا شما پیش از این بارها آن را انجام داده باشید.

• الزامات پروژه کاملا شناخته شده و ثابت باشند.

• مشتریان به طور دقیق نیازهای خود را بدانند.

• شما با پروژه های منظم و قابل پیش بینی کار کنید.

و با توجه به گفته های همین سایت شما میتوانید در موارد زیر از مدیریت چابک بهره ببرید:

• محصول نهایی به طور شفاف تعریف نشده باشد.

• مشتریان یا سهامداران خواهان توانایی تغییر در چشم انداز پروژه هستند.

• شما تمام تغییرات در طول پروژه را پیش بینی کنید.

• ارائه سریع محصول هدف اصلی پروژه است.

زمانی که قصد انتخاب میان مدیریت چابک و آبشاری را داشته باشید، این مطلب در این دو جمله خلاصه می شود: اگر شما احتمال تغییرات را در طول پروژه پیش بینی میکنید و یا انتظار این تغییرات را دارید، از مدیریت پروژه چابک استفاده کنید. اگر شما اطمینان دارید که پروژه ثابت ، بدون تغییر و قابل پیش بینی است، مدل آبشاری میتواند گزینه بهتری برای شما باشد.

کدام یک بهتر است؟ مدیریت چابک یا آبشاری؟

متدهای چابک و آبشاری به قدری با یکدیگر در تضاد هستند که به سختی میتوان گفت کدام یک بهتر است. این موضوع واقعا به پروژه بستگی دارد، سطح وضوع الزامات و میزان انعطاف پذیری دو موضوع مهم در انتخاب روش مناسب هستند.

اگر شما تصویری شفاف و واضح از محصول نهایی دارید، الزامات پروژه شما ثابت هستند و یا نیازی به تغییر آنها نمیبینید و بر روی یک پروژه ساده و مرتبط کار میکنید؛ برخی بر این باورند که مدل آبشاری انتخاب بهتری نسبت به مدل چابک برای شماست. اگر شما انتظار مواجهه با تغییر را ندارید، آبشاری یک فرآیند ساده و مؤثر است. مشکلات مدل آبشاری زمانی نمایان میشوند که شما مجبور به مواجهه با تغییر شوید.

اگر تصویر واضحی از محصول نهایی ندارید ، باید با تغییرات مواجه شوید و یا بر روی یک پروژه پیچیده کار میکنید ، مدل چابک پیروز این مقایسه خواهد بود. مدیریت چابک طراحی شده است تا با الزامات جدید و در حال تحول در تمام طول پروژه انطباق پذیرد؛ این در حالی است که مدل آبشاری به شما اجازه بازگشت به فازهای تکمیل شده قبل و اعمال تغییرات را نمیدهد.

مدل های ترکیبی: Agifall یا WAgile

اگر شما همچنان از مقایسه این دو مدل در تعجب هستید بهتر است بدانید که شما میتوانید هرگاه نیاز داشتید با ترکیب اصول این دو روش به یک مدل ترکیبی دست یابید.

برای مثال روش Agifall سرعت و کیفیت محصول نهایی را با اضافه کردن اصول متدولوژی چابک به مدل آبشاری افزایش میدهد. در یک پروژه چابک، شما باید تحقیق، استراتژی و فازهای برنامه ریزی را به وظایف تجزیه کنید و با استفاده از اسپرینت ها (Sprints) فرآیندها را تا تکمیل نهایی پیاده سازی کنید. فاز توسعه همانند هر پروژه چابک دیگری خواهد بود، تنها با این تفاوت که اطلاعات بیشتری نسبت به فرآیندهای آتی وجود خواهد داشت. همچنین شما نیازی به اتمام یک فاز برای شروع فاز بعدی نخواهید داشت، که این اصل در مدل سنتی آبشاری معمول است. با استفاده از مدل Agifall زمانی که امکان شروع پروژه وجود داشته باشد، باید پروژه شروع شود.

Wagile نسبت به Agifall نقاط منفی بیشتری دارد. تعریف Wagile در ویکیپدیا به این صورت آمده است: “گروهی از متدولوژی های توسعه نرم افزاری که از بازگشت از مدیریت چابک به مدل آبشاری حاصل شده است، که مدل های آبشاری بسیاری را با فرض چابک بودن مدل انجام میدهد، به این صورت مدل آبشاری نقاب توسعه نرم افزاری چابک را بر چهره زده است.”

Wagile اصول چابک مانند تکرارهای کوتاه، استندآپ های روزانه(daily stand-ups) یا انطباق مستمر را اتخاذ کرده و با مدل آبشاری ادغام میکند بدون اینکه تغییر اصولی در مدل سنتی آبشاری ایجاد کند

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *