مدیریت چابک و برنامه ریزی زوج


برنامه ریزی زوج (Pair Programming که به زوج سازی نیز شناخته میشود) بخشی از تمرینات برنامه نویسی حداکثری
(Extreme Programming یا به اصطلاح XP) است.

این حالت زمانی رخ میدهد که دو برنامه نویس یک ایستگاه کاری را به اشتراک استفاده میکنند، که شامل اشتراک یک صفحه نمایش، کیبورد و حتی موس میشود. هدف این تکنیک تشویق به ارتباط بهتر، شفاف سازی مشکل و درک راه حل است. زوج سازی اغلب در پروژه های چابک(Agile Project) به جهت ارائه سریع محصولات با کیفیت بالا استفاده میشود، اما آیا این کار همیشه لازم است؟

پاسخ این سوال به برنامه نویس شما، سازمان شما و اهدافتان بستگی دارد. برای برخی پروژه ها و برنامه نویس ها، زوج سازی ممکن است موجب بهبود بهره وری آن ها شود. با این حال، این کار مناسب هر پروژه ای نیست. بهترین کار ممکن آزمایش این روش است و اینکه این روش مناسب شما و پروژه شما هست یا نه؟

چگونگی رفع نیازهای نرم افزاری در مدیریت پروژه چابک

مدیریت پروژه به روش چابک(Agile project management) به تیم های توسعه کمک میکند تا در سریع ترین زمان ممکن بر مهمترین نیازهای مشتریان تمرکز کنند. به وسیله بازخورد مداوم و مواجهه رو در روی مکرر، تیم پروژه و سهامداران نیازهای درست را درک و اولویت بندی میکنند.

تیم های چابک از بانک اطلاعاتی پروژه و داستان های کاربری (User Story که همان وظایف محوله از سوی مشتری است) برای
مدیریت نیازهای پروژه استفاده میکنند. پیش از آغاز یک تکرار، تیم به توافق میرسند که در ارائه بعد کدام نیاز باید انتخاب شود. این رویکرد مشارکتی این اطمینان را میدهد که مهمترین ویژگی ها اولویت بندی میشوند و نیازها به صورت مداوم در طول انجام پروژه (زمانی که اطلاعات جدیدی ظاهر میشوند) به روز میشوند.

آیا میتوان از مدیریت پروژه چابک برای پروژه هایی خارج از حوزه نرم افزاری استفاده کرد؟

با این که مدیریت پروژه به روش چابک به طور سنتی برای توسعه نرم افزاری ساخته شده است، اما میتواند در پروژه ها و صنایع بسیار دیگری نیز به کار گرفته شود.

یادآوری این نکته الزامیست که توسعه نرم افزاری چابک از اصول تولید ناب و یادگیری سازمانی متولد شده است و این اصول از ابتدا بر پایه نرم افزار شکل نگرفته اند.همچنین بسیاری از حالت های چابک ، مانند جلسات ایستاده و مدیریت بصری بسیار معمول هستند و میتوانند در هر صنعتی پیاده سازی شوند.

نمونه های بسیاری از تیم هایی که از این روش برای پروژه های خارج از حوزه نرم افزاری استفاده میکنند وجود
ندارد اما میتوان تعدادی از آن ها را نام برد. برای مثال ، Kate Sullivan که یک شرکت وکالت در تیم حقوقی the lonely planet هستند، تحویل خدمات حقوقی را به روش چابک تغییر داده است. تیم از یک تخته و کارت های چابک، جلسات ایستاده صبح، اولویت بندی ، تکرارهای هفتگی و مرورهای معمول استفاده میکند.

مدیریت پروژه به روش چابک به طور حتم میتواند برای پروژه های خارج از حوزه نرم افزاری پیاده سازی شود، شما تنها نیاز دارید که متد و روش مناسب با نیازهای خود را بیابید. میتوانید با استفاده از تخته و کارت، یک بانک اطلاعاتی وظایف، جلسات ایستاده و یا تکرارها(جلسات هفتگی برنامه ریزی) استفاده کنید تا بازخورد تیم خود را بررسی کنید

چگونه چابک شوید؟!!

یک راه ساده برای شروع کار به روش مدیریت پروژه به روش چابک ترکیب کردن جلسات ایستاده روزانه در پروژه خود است. ترکیب این جلسات روزانه با هر روش مدیریتی که پیش از این استفاده میکردید به سادگی میسر خواهد بود(حتی Waterfall یا همان روش آبشاری) و نیاز به تمرین یا انتقال دانش ندارد. هر روز در مکان مشخص شده قبلی برای حدود ده دقیقه ملاقات داشته باشید و تمام اعضا راجع به کارهای انجام شده در روز پیش، کارهای مورد نیاز برای امروز و هرگونه مانع بر سر راه با هم صحبت کنند.

اگر شما بخواهید به طور کامل به رویکرد چابک تغییر روش بدهید، باید ابتدا با این درک آغاز کنید که چرا تیم و سازمان میخواهند این تغییر را انجام دهند. مزایا و معایب روش جاری چیست؟ چه بخش هایی از آن نیاز به بهبود دارد؟ سپس شما میتوانید یک ارزیابی چابک انجام دهید و یک دید کامل از اعضا ، مهارت ها و فناوری های مورد استفاده داشته باشید.

امیدوارم تا اینجای کار با روش چابک در مدیریت پروژه ها آشنا شده باشید و نقاط قوت و ضعف آن را به خوبی شناخته باشید. در ادامه به توصیف رویکرد اسکرام و بررسی این روش خواهیم پرداخت

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *